Pengalaman di Hospital Melaka

by - Monday, November 04, 2013

Sepanjang hampir 4 jam aku bertapa di hospital Melaka, aku dapat rasakan:


1) doktor dkt klinik dermatologi tu sangat tidak peka dengan situasi patient. Dia set kan next appointment aku pd 7/1/2014. Then aku tnye "macam mana kalau tarikh tu saya ada paper final exam?" Dengan muka ketatnya, doktor tu jawab "tak boleh. Awak kena datang jugak. Ini fixed date. Combined clinic sebulan sekali je" then aku tanya lagi sekali "saya tak tahu exact date paper saya bila. So kalau 7 jan tu saya ada paper, tak boleh tukar date lain ke, doktor?" Doktor tu jawab "kalau awak tak datang tarikh ni, awak tak dapat ubat sulphasalazine lah. So, awak kena datang jugak tarikh ni. Kalau tak datang, awak kena datang bulan depannya" 


Dear Doctor, 


Saya bercakap tentang PAPER FINAL EXAM. Saya bukan bagitahu itu tarikh saya dah booked untuk pergi holiday. Saya tahu, accountancy ni apelah sangat pada mata doktor, kan? Antara paper final exam dgn appointment yg doktor dah fixed kan tu, mmg final exam tu saya boleh sesuka hati je tak datang. Next sem boleh amek lagi paper tu, kan? Saya tahu lah saya bukan first class degree macam doktor! Untuk pengetahuan doktor, saya rasa terhina dan tertekan dengan cara doktor layan dan jawab soalan saya tadi. Apa salahnya doktor bagi pilihan lain; tukar date lain ke, bagi surat rujukan untuk saya pergi jumpa pakar sendi ke. Ini tidak. Doktor buat seolah2 saya bgtahu pasal nak pergi holiday pulak! Doktor Chang dengan Doktor Azura tak macam ni pun. Setakat ni, Doktor Chang Choong Chor adalah doktor yang terbaik aku pernah jumpa. Dia sangat concern, sangat memahami perasaan patient yang ada penyakit kronik mcm aku dan tidak memperlekehkan patient. Kira dia tak budget good-good lah. 


2) nurse2 klinik mata hospital kerajaan memang garang2 dan kadang2 biadap pun ada jugak; baik di HKL or Hospital Melaka. (Bukan staff di meja pendaftaran ye) Kalau di HKL, aku pernah kena herdik sebab lambat masuk bilik rawatan (disebabkan org yg ramai dan sgt crowded, aku duduk dkt kawasan menunggu di depan klinik. So, lmbt la sikit nak tempuh org ramai) dan makcik aku pernah kena perli dgn biadapnya just because she asked the attendant to help my late grandma yg warga emas. Dekat Hospital Melaka pulak nurse tu tadi bentak2 dkt aku. Blurghhhh. 


3) tempat pendaftaran utk phototheraphy lain, tempat treatment lain. Dahlah jauh2 pulak tu jaraknya. -.-'

You May Also Like

0 Love notes